TEMA : 1 SEKOLAH 1 BLOG KE ARAH TRANFORMASI PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Rabu, 5 Oktober 2011

TIDAK ADA APA-APA YANG BOLEH MENGAMBIL TEMPAT USAHA

  Tidak ada apa-apa perkara yang boleh mengambil tempat usaha, jadi anda perlu ingat bahawa berusaha adalah satu  kemestian. maknanya bekerja bersungguh-sungguh adalah syarat mutlak sesuatu kejayaan. Berusaha bersungguh-sungguh juga bermakna seseorang  itu tidak boleh mudah berputus asa dalam mengerja sesuatu, apatah lagi dalam mengerja cita-cita dan impian.
   Selagi dia yakin bahawa dia berpeluang untuk memperoleh sesuatu dia akan berusaha dan terus berusaha sampai dapat . Dia akan bangun dan terus bangun walaupun telah jatuh beberapa kali sebelum ini. Akan tetapi sekiranya seseorang itu mula meragui kamampuannya , maka masalah yang kecil akn kelihatan besar, Semangat juang semakin pudar dan lama-kelamaan dia mengaku kalah
   Sejarah dicipta oleh mereka yang bangun semula setelah jatuh berulang-ulang kali. Lembaran sejarah penuh dengan kisah mereka  yang tidak tahu mengaku kalah. Mereka tidak kenal erti "PUTUS ASA".
   Lihat Thomas Edison yang berusaha mencipta lampu mentol. Beliau telah mencuba beribu-ribu kali sebelum berjaya. Setiap kali beliau gagal beliau menganggap usaha itu membawanya semakin hampir dengan kejayaan. Ini bermakna bahawa beliau sentiasa belajar dari setiap kegagal yang dilaluinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan